A beszélgetés arra fókuszál, miként változott meg az oktatás az elmúlt évtizedekben a technológiai fejlődés hatására, különösen az új mesterséges intelligencia (AI) eszközök megjelenésével. Felmerül a kérdés, hogy az oktatás elsődleges célja a munkaerőpiacra való felkészítés, ennek megfelelően pedig hogyan lehet a tantervet és a tanítási módszereket folyamatosan naprakészen tartani.
Egy, a digitális transzformációban jártas tanár osztja meg tapasztalatait arról, hogyan fogadta el az iskolai közösség először a számítógépeket, majd néhány évvel később az AI-t. Külön kitérnek arra, hogy a ChatGPT és hasonló rendszerek milyen gyorsan váltak a tanárok napi munkájának részévé, illetve milyen előnyeik vannak a tanulás szintjeihez igazított tananyagok elkészítésében vagy adminisztratív feladatok megkönnyítésében.
Az interjú kitér az AI bevezetésének nehézségeire, a pedagógusok kezdeti ellenérzéseire és a csalások, plagizálás miatti aggodalmakra. A diskurzus rávilágít arra is, mennyire kiemelt fontosságú a tanulók és szülők felé egyértelmű protokollok kialakítása – például, hogy mikor és milyen formában használható AI az iskolában.
Részletes példákat hallunk arra, hogyan használják az AI-t a különböző évfolyamokon – legyen szó óratervezésről, szöveg- vagy képgenerálásról, illetve személyre szabott oktatási tartalmak létrehozásáról. Felmerülnek a magánélet védelmével kapcsolatos dilemmák, adatbiztonsági kérdések, és szóba kerülnek a különböző platformok, technológiai óvintézkedések, valamint azt is megvitatják, hogy mely életkorban és milyen feltételekkel tanácsos a gyerekeket AI használatára tanítani.
A beszélgetés végén szó esik arról, hogy az AI eszközök alkalmazása elősegítheti a tanári munkateher csökkentését és a differenciáltabb tanulást, ugyanakkor nem helyettesítheti a személyes pedagógiai kapcsolatokat vagy a kritikus gondolkodás fejlesztését. Érdekes viták bontakoznak ki arról, mik lehetnek az AI korlátai és veszélyei az iskolában, illetve miként lehet ezeket kezelni szülőként és tanárként.