Egy kis fejlesztőcsapat játéka, a Clare Obscure: Expedition 33, az utóbbi évek egyik legelismertebb, művészileg kimagasló alkotásává vált. Elbűvölő látványvilága, karakterdizájnja és aprólékosan kidolgozott környezete miatt számos szakmai elismerést gyűjtött be, többek között az év indie játékának járó díjat is.
Nemrég azonban felszínre került egy régóta húzódó vitás kérdés, amelyhez kapcsolódva komoly internetes hullám indult el. Egy poszt rámutatott arra, hogy a játék fejlesztése során generatív mesterséges intelligenciát (GenAI-t) használtak bizonyos textúrákhoz. Habár ezeket utólag javították, és a fejlesztők nyíltan elismerték az ideiglenes AI-használatot, a közösségi médiában felerősödött az AI alkalmazása elleni tiltakozás.
Különösen érdekes ebben a történetben, hogy a játék fejlesztői – valamint a zenei komponista – elkötelezetten kiállnak amellett, hogy az emberek által készített művészet elsőbbséget élvez, és az AI-használatot kizárólag elhanyagolható, ideiglenes formában alkalmazták. A helyzet gyorsan eszkalálódott, amikor a díjat visszavonták, és számos internetes vita robbant ki a témáról.
Felszínre kerülnek olyan kérdések, mint például hogyan lehet különbséget tenni szándékos és véletlen AI-használat között, mennyire számítanak az ilyen apró részletek a végső produktumban, vagy hol húzódik a határ a kreatív emberi munka és az automatikus eszközhasználat között. A videó arra is rávilágít, mennyire fontos lehet a transzparencia, valamint az, hogy a társadalmi reakciók gyakran túlzóak lehetnek.










