A Ghost of Yōtei egy új fejezetet nyit a japán feudális történetek videojátékos feldolgozásában, ezúttal egy nemesi származású, de társadalmi rangját elvesztett zsoldos, Atsu szemszögéből. A játék nemcsak a bosszú motivációját és az identitáskeresés témáját bontja ki, hanem betekintést enged a családi múlt tragédiáiba és azok feldolgozásába is.
Különös hangsúly kerül a felfedezésre: Ezo szigetének változatos tájai, a folyamatosan változó természeti környezet és az elrejtett titkok mind szereplőivé válnak Atsu útjának. Az új aktivitások, mint a sumié-festés, betekintést engednek a karakter személyiségébe és múltjába, miközben frissítést jelentenek az előző rész játékmechanikájához képest.
A játékban az erkölcsi rugalmasság kérdése és a főhős elszántsága, hogy bármilyen áron véghez vigye bosszúját, meghatározza a harcrendszer dinamikáját is – a választható fegyverek és a gyors, kompromisszumokat nem ismerő harci stratégiák tematikusan kapcsolódnak Atsu egyéniségéhez.
A főküldetés mellett a mellékküldetések változatosak: egy-egy sorozatgyilkos üldözése, titkos shinobi-klánok feltárása vagy akár misztikus yokai-legendák felfedezése mind hozzájárulnak az atmoszféra és a történet komplexitásához. A világ felfedezése organikus: a tájékozódás nem térképre hagyatkozik, hanem a természetes környezet jeleire és az NPC-k tanácsaira épít.
Kiemelt kérdésekként jelennek meg: Meddig lehet elmenni a bosszúban anélkül, hogy közben teljesen elveszítenénk önmagunkat? Milyen mélységei vannak az egyéni identitás felvállalásának egy mindennel szembeforduló világban? És hogyan határozza meg a múlt és a család elvesztése egy olyan szereplő életét, akit a társadalom perifériájára szorított?