1975 nyarán Hollywoodban példátlan figyelem irányult egy egyszerű koncepcióra épülő filmre: egy hatalmas cápa fenyegeti az óceánban úszó embereket. A stúdiók pénztermelő gépezetként kezdtek tekinteni a filmiparra, köszönhetően egy úttörő bemutatási és marketingstratégiának.
Történelmi összehasonlításként felmerül, hogy korábban a jelentős sikereket, mint például az Elfújta a szél, egészen más terjesztési modellel érték el. Az évtized folyamán olyan komoly témákat feldolgozó kasszasikerek, mint A Keresztapa és Az ördögűző, megmutatták a szélesebb moziközönség erejét, ám a vietnámi háború utáni közönség inkább könnyed menekülésre, szórakozásra vágyott.
Érdekesség, hogy a hidegvizes cápa inspirációja egy eredeti hír volt: egy hatalmas ragadozót fogtak ki Long Islandnél. A film alapját adó könyv rekordeladásokkal került a középpontba, amit mesteri marketingkampány követett: a stúdió újságíróknak, üzletembereknek és tévén keresztül szélesebb rétegeket ért el.
Az először B-filmnek tartott alkotásból a pozitív tesztvetítések után kiemelt projekt lett. A bemutató körüli felhajtást addig soha nem látott mértékű televíziós reklámok is erősítették. Vajon mi volt a fordulópont, ami miatt teljesen átírták a filmek premierjének hagyományos forgatókönyvét?
A siker hulláma nemcsak a jegybevételen érződött: hamarosan Jaws-témájú ajándéktárgyak és relikviák lepték el az üzleteket, úttörő mintát adva a merchandising robbanásának. Felmerül a kérdés, hogyan vált a film egy egész korszak meghatározó franchise-ává, és milyen mintát adott a jövő hollywoodi szuperprodukciói számára?