Az autógyártás globális láncolatát napjainkban alapvetően meghatározza a ritkaföldfémek ellátása, amelyek kulcsszerepet játszanak a modern technológiákban, legyen szó autókról, elektronikai eszközökről vagy hadiipari termékekről.
Kína évek óta dominálja e ritka ásványok kitermelését és feldolgozását, de 2024 tavaszán szinte teljesen leállította a kulcsfontosságú anyagok exportját, válaszként az Egyesült Államokkal folytatott kereskedelmi viszályra. Az iparágakat – különösen az autógyártást – sokkolta a hirtelen kínálathiány, hiszen már néhány héten belül alkatrészár-robbanás és gyárleállások következtek be szerte a világon.
Felmerül a kérdés: miként lehetne csökkenteni a függőséget Kínától? A videó bemutatja, hogy az alternatív kitermelési és feldolgozási lehetőségek beindítása rendkívül bonyolult, nemcsak idő-, de tőkeigényes folyamat is, ráadásul a kínai piaci és politikai manőverek folyamatos bizonytalanságot okoznak.
Új fejlesztési utak is körvonalazódnak: innováció révén már megjelentek ritkaföldfém-mentes technológiák, például alternatív mágnesek és motorok, valamint erősödnek az újrahasznosítási törekvések is. Ezek azonban nem adnak rövid távon teljes megoldást, így a globális ipari szereplők komoly kihívásokkal néznek szembe a beszállítói láncok átalakításában.