A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 42 perc

Hogyan neveljünk önálló és magabiztos gyerekeket a szorongás világában

Mit jelent valóban szabad kezet adni a gyerekeknek, és hogyan segíti a valódi önállóság a magabiztosságot egy folyamatosan szorongó társadalomban?

Lenore Skenazy beszélgetésében az önállóság és a gyermeki magabiztosság témája kerül középpontba, különösen az aggodalom és szorongás által meghatározott korszakban. Saját élményéből kiindulva – amikor fiát hagyta önállóan metrózni New Yorkban – felveti, hogy a szülői félelmek és a társadalmi elvárások miként szűkítik a gyerekek felfedezési lehetőségeit.

A beszélgetés során szó esik arról, hogyan változott meg a gyerekkor az elmúlt évtizedekben: míg a nagyszülők generációi szinte korlátlan szabadsággal mozoghattak, addig a mai fiatalok életét gyakran túlszabályozzák. Felmerülnek olyan kérdések, hogy a média és a közvélemény miért lett ennyire érzékeny a biztonsági kérdésekre, illetve hogyan alakult ki az a helyzet, amelyben még a legelemibb önálló tevékenységeket is gyakran veszélyforrásnak érzékeljük.

Érdekes statisztikák mutatják be, milyen mértékben csökkent a gyermekek önállósága, és hogy ez milyen összefüggésben lehet a növekvő szorongással és depresszióval. Fókuszba kerül az is, hogy maga a kudarctapasztalat és az ismeretlen helyzetek kipróbálása hogyan járulhat hozzá a magabiztosság és a reziliencia fejlődéséhez.

Kreatív gyakorlati ötletek mellett – mint a közös szülői akciók, iskolai feladatok, „szabad játék napok” – szó esik arról is, hogy milyen társadalmi és jogi változások segíthetnék elő a gyerekek önállóbbá válását. Emellett felvetődik, hogy a generációs különbségek, a digitális világ és a közösségi média hogyan bonyolítja tovább ezt a kérdéskört.