A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 8 perc

Hogyan lett a Kohl’s mémrészvény a közösségi média erejével

A Kohl's részvénye körüli váratlan árfolyam-emelkedés ismét reflektorfénybe állította a mémrészvény-őrületet és a kisbefektetők közösségi erejét a tőkepiacon.

Az elmúlt nyár során ismét fellángolt a mémrészvény-őrület, amelynek középpontjába ezúttal a Kohl’s került. A részvény árfolyamai drámai ugrásokkal és visszaesésekkel színesítették a tőzsdei történéseket, mindezt anélkül, hogy az alapvető üzleti mutatók valódi magyarázattal szolgáltak volna.

Felmerül a kérdés, hogyan képesek kisbefektetők, főleg online fórumokon szerveződve, ilyen mértékben befolyásolni ismert cégek részvényeinek árfolyamát. Egy újfajta közösségi jelenség bontakozik ki, amelyben a „mém” címke alatt futó vállalatokat a befektetők egyfajta erődemonstrációként kezdik el felkapni, fittyet hányva a hagyományos elemzési és befektetési szempontokra.

Különös hangsúlyt kap a rövid eladások (shortolás) mechanizmusa, és az a körforgás, amely során a hirtelen tömeges részvényvásárlások visszafordíthatatlan árváltozást idéznek elő. A történet közben érinti a GameStop esettanulmányát, valamint más ismert vállalatokat is, amelyek mind hasonló mémrészvény-jelenségeken keresztül estek át az utóbbi időszakban.

További kérdéseket vet fel, hogy a közösségi média miként alakítja át a pénzügyi piacok működését, kik a főszereplők az ilyen típusú mozgásokban, és milyen hosszú távú következményei lehetnek ezeknek a pénzügyi világ egészére nézve.