A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 12 perc

Hogyan fejlődött a Windows ARM gaming 2025-re?

Egy évnyi frissítés és technológiai fejlesztés után ismét megvizsgálták, mennyit javult a Windows ARM alapú laptopokon történő játékélmény, és hogy a legújabb Microsoft és Qualcomm újítások valóban előrelépést jelentettek-e.

A Qualcomm ARM alapú Snapdragon processzoros Windows laptopok tavalyi megjelenésekor nagy reményeket fűztek a MacBookokhoz hasonló energiahatékonysághoz, azonban a felhasználói élmény kezdetben jóformán használhatatlannak bizonyult. Annak ellenére, hogy a termék népszerűsége alacsony maradt, a statisztikák szerint a prémium kategóriás piaci eladásokban mégis jelentős szeletet sikerült megcsípni.

Egy évvel később újabb frissítések és fejlesztések érkeztek: a Microsoft nagyot lépett előre az ARM játékompatibilitásában, így például a Prism fordítóréteg révén a nem ARM-ra írt játékok futtathatósága és teljesítménye javult. Létrejött továbbá egy online adatbázis, amely segít eligazodni, hogy mely játékok és alkalmazások működnek már ezeken a gépeken.

Az Xbox alkalmazás frissítése is új lehetőségeket nyitott meg: már nem csak felhőből, hanem helyben is letölthetőek és futtathatóak bizonyos játékok ARM eszközön. A teszt során egy sor ismert játék – többek között CS2, Doom Eternal, Starfield, Cyberpunk 2077 és Half-Life 2 – kipróbálásával vizsgálták, mennyire működnek stabilan, és hogyan változott a teljesítmény az elmúlt évben.

A tapasztalatok felemásak: noha több játék már elindul, és néhol minimális teljesítményjavulás is megfigyelhető, továbbra is számos kompromisszummal, vizuális hibával vagy instabil működéssel kell szembenézni. Különösen érdekes kérdés, hogy az Xbox alkalmazás új funkciói mennyire használhatók ténylegesen, illetve vajon meddig tart, amíg az ARM alapú Windows gaming valódi alternatívát jelenthet a piacon.