A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 12 perc

Hogyan érhetünk el valódi fejlődést az általános mesterséges intelligenciában?

Greg Camrad betekintést ad abba, hogyan mérhető az általános mesterséges intelligencia valódi fejlődése, és miért fontos újfajta, interaktív benchmarkok alkalmazása az emberi szintű tanulás értékeléséhez.

Greg Camrad, az Ark Prize Alapítvány elnöke részletesen bemutatja, milyen kihívásokkal jár az általános mesterséges intelligencia (AGI) valódi mérésének és fejlődésének nyomon követése. A beszélgetés középpontjában az intelligencia alternatív definíciója áll: milyen hatékonyan képes egy rendszer új képességek elsajátítására, nem pusztán meglévő tudáshalmazon való teljesítményre.

Az Ark Prize által használt ARC AGI benchmark története is szóba kerül, ami eltér a megszokott tesztektől, mivel a hangsúlyt nem a minél magasabb, nehezebb teszteredmények elérésére, hanem az általánosítás, a tanulás és a problémák újszerűsége által adott kihívások leküzdésére helyezi. A legújabb verziók, mint az ARC AGI 3, már interaktív ‘játékkörnyezetekkel’ dolgoznak, ahol semmiféle előzetes instrukció nem áll rendelkezésre, így a vizsgált rendszernek önállóan kell rájönnie a környezet szabályszerűségeire.

Izgalmas kérdésként jelenik meg, milyen mértékben képesek a mesterséges intelligenciák az emberi tanulással és problémamegoldással összemérhetően teljesíteni, mennyire relevánsak az idő, az adat- és energiaigény a valódi előrelépés meghatározásában, illetve hogyan tudjuk elkerülni a látszólagos, de nem valódi fejlődést mutató ‘hamis pozitív’ eredményeket. Emellett szó esik az AGI fejlesztése során felmerülő különféle célokról és megközelítésekről is: gazdasági előnyök maximalizálásáról, valamint a tudományos kíváncsiság vezérelte, általános intelligencia elérését célzó kutatásokról.