Az érzelmi intelligencia fejlődése jóval az emlékek kialakulása előtt megkezdődik. Már a születés utáni pillanatokban, amikor megöleljük a csecsemőt, megtanítjuk számára a közelség által nyújtott biztonságot és szabályozást.
A gyermekkori időszak különösen ideális arra, hogy átadjuk az érzelmek kezeléséhez szükséges készségeket. Ide tartozik például az úgynevezett ‘Batman-hatás’, amelynek során a gyermekek alternatív identitást felvéve, például szuperhősként, könnyebben birkóznak meg nehéz helyzetekkel.
Ahogy a gyerekek növekednek, egyre több és fejlettebb módszerhez férhetnek hozzá az érzelmek szabályozásához. Egyes iskolákban már tudományosan megalapozott tanterveket dolgoztak ki erre a célra, amelyek megtanítják a diákokat arra, hogy sikeresebben kezeljék érzéseiket mindennapi helyzetekben is.
Kutatások szerint azok a fiatalok, akik tudományosan megalapozott eszközöket sajátítanak el az érzelmi szabályozás terén, hosszú távon is jobban teljesítenek, például az iskolai eredményeikben.
A társadalom szintjén is kiemelkedő jelentősége van annak, hogy minél előbb elkezdődjön az érzelmi intelligencia fejlesztése, hiszen ez hosszú távon meghatározhatja közösségeink sikerét.