A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 5 perc

Hírességek örökségei: Hogyan termelnek profitot a legnagyobb sztárok a haláluk után?

Milyen üzleti stratégiák és új rekordok születtek a legismertebb hírességek hagyatékaival az elmúlt évben? Megnézzük, mitől válik értékessé egy sztár öröksége halála után.

A Forbes vadonatúj összeállításában olyan hírességek kerülnek a fókuszba, akik haláluk után is óriási bevételekre tesznek szert – pontosabban a hagyatékuk és az általuk képviselt márkák tesznek szert ezekre a bevételekre. Az elmúlt negyed évszázad legkiemelkedőbb nevei között Michael Jackson, Elvis Presley és a Pink Floyd két zenésze emelkednek ki, akik a kreatív örökségükből származó bevételek tekintetében elképesztő rekordokat döntenek.

Az örökség kezelése egyre inkább üzleti stratégiák és globális jogi megállapodások mentén zajlik, legyen szó zenei katalógusok értékesítéséről vagy márkajogok, nevek, képmások, illetve egyedi szerzői jogok hasznosításáról. Különböző jogtulajdonosok, például magánbefektetési alapok, egyre nagyobb szerepet játszanak a piac kiszámíthatatlan világában, ahol még a járványidőszak után is elképesztő összegek cserélnek gazdát.

Az ikonikus celebek hagyatékának értékét nemcsak a zenei és irodalmi jogdíjak határozzák meg. Különlegesen sikeres márkakiterjesztéseken keresztül (például Arnold Palmer italai vagy Kobe Bryant sportcipői) szinte soha nem látott üzleti modellek jelennek meg. Egyes esetekben családtagok gondoskodnak arról, hogy e hagyatékok hosszú éveken át profitálóak maradjanak.

Érdekfeszítő kérdés, hogy mely hírességek öröksége vált legértékesebbé és milyen tényezők járulnak hozzá ehhez: nagy értékű katalóguseladások, filmes feldolgozások, globális előadások vagy újrafelfedezett kéziratok színesítik a képet. Azok számára, akik közelebbről is látni szeretnék a listát, további részletek is várnak az elemzésben.