A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 19 perc

Hamis vélemények az interneten: A bizalom kihívása és a megtévesztés társadalmi hatásai

Egy oknyomozó videó betekintést nyújt abba, hogyan működnek a fizetett hamis véleményeket generáló rendszerek, és milyen nehéz a mai online térben a valódi fogyasztói tapasztalatokat megkülönböztetni a manipuláltaktól.

A történet egy olyan online szolgáltatás működését vizsgálja, amely cégeknek hamis értékeléseket kínál, hogy javítsák a nyilvános visszajelzéseiket. Az újságírók azzal szembesülnek, hogy a vállalkozás már a vizsgálatuk alatt felfüggesztette a működését, de hamar kiderül, hogy ügyfeleik számára havonta akár több tucat, látszólag valódi véleményt ígérnek.

A rendszer kulcsa, hogy nem alkalmazottak, hanem hétköznapi, regisztráló „kritikusok” – gyakran AI segítségével – írják a véleményeket anélkül, hogy valaha is jártak volna az adott helyen, vagy kipróbálták volna a szolgáltatást. Pár percnyi munkáért centes jutalék jár; a videó készítői maguk is kipróbálják a folyamatot, és feltárják, mennyire hihető, de valótlan tartalom kerülhet így az internetre.

Felvetődnek lényegi kérdések az online értékelések hitelességéről, a csalás és megtévesztés társadalmi hatásairól, illetve arról is, mennyire nehéz kiszűrni a hamis visszajelzéseket még a legnagyobb platformokon is. A videó beszámol arról is, hogy a háttérben működtetők új, „valódi” véleményeket ígérő platformot készítenek, miközben maguk hozzájárulnak a torz információs környezethez. Felmerül, vajon van-e megoldás; hogyan bízhatunk a jövőben a netes ajánlásokban, vagy végleg elveszítettük ezt az eszközt?