A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 10 perc

Gyerekkor és közösség elvesztése az Amazonas vidékén

Mi történik a gyerekekkel, ha elveszítik kapcsolatukat szülőföldjükkel és közösségükkel? Daniela Silva történetei és felvetései az amazóniai gyerekkor jogáról gondolkodtatják el az embereket.

Daniela Silva személyes történetével és emlékeivel indítja előadását, amelyek középpontjában egy kilencéves fiú, Neymar áll. A fiú válasza a földrajz házi feladatára – miszerint az ő országa ‘Santa Benedita’ – rávilágít arra a mély kötődésre, amely a helyi közösséghez és területhez fűzi a gyerekeket.

Az elbeszélés bemutatja, hogyan szakadtak meg ezek a kötelékek azután, hogy Altamira környékén megépítették a Belo Monte vízerőművet. Generációkat választ el az a változás, hogy a gyerekek ma már nem nőhetnek fel ugyanabban a környezetben, és nem tapasztalhatják meg a közösség, a folyó, a természet közelségét, ahogyan korábban lehetett. Daniela leírja, hogy régen a szomszédság, a közösség védelmet és nevelést biztosított mindenkinek.

A beszéd kiemeli az ‘Aldeias’ nevű projekt születését: célja az, hogy visszaállítsa a gyermekek és a közösség közötti kapcsolatot, és újra elérhetővé tegye az amazóniai vidéki élethez tartozó értékeket és tapasztalatokat. Egy koncepció is szóba kerül, mely szerint a gyerekeket ‘crianças’ névvel illetik, ezzel is hangsúlyozva önálló erejüket és jelentőségüket.

További kérdéseket is felvet az előadás: Mi szükséges ahhoz, hogy a gyerekek valóban megélhessék jogos gyerekkorukat az Amazonas vidékén? Hogyan előzhető meg, hogy elveszítsük a kapcsolatot a természettel és egymással? A közönséget arra ösztönzi, hogy gondolkodjanak el azon, hogyan tehetnek azért, hogy a jövő generációi is törődő, élhető környezetben nőhessenek fel.