A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 9 perc

Grandstand Munchman: a Pac-Man brit klónjának retró varázsa

A retró elektronikus játékok világába kalauzol a videó, ahol a Grandstand Munchman, a Pac-Man klón különleges történetével és technikai érdekességeivel ismerkedhetünk meg.

Az 1980-as évek elején az LCD és az elektronikus játékok hatalmas népszerűségnek örvendtek, különösen a gyerekek körében. Ebben az időszakban jelent meg a Tomytronics Puckman nevű játék, amely több mint 700 000 példányban talált gazdára, és ennek brit változata lett a Grandstand Munchman.

A hazai piacon Munchman névre keresztelt készülék tulajdonképpen a japán Puckman/Pac-Man játék licencelt és átalakított változata, amelyet a Grandstand forgalmazott. A névváltoztatás inkább marketinges döntés lehetett, mintsem jogi ok, hiszen az eredeti játék hangulata és kinézete továbbra is megmaradt, viszont eltérő cím alatt futott.

A Grandstand Munchman szemet gyönyörködtető, űrkorszakot idéző dizájnnal rendelkezik, és mindössze négy nagy piros gombbal irányítható. Egy érdekes technológiai különlegessége a VFD kijelző, amely éles és színes kijelzést biztosít, de valamelyest korlátozza a játékteret és a mozgást. A mozgás illúzióját előre elkészített szegmensek villogtatásával érik el — így a karakterek sosem tudják ténylegesen átfedni egymást.

A játékmenet terén a játékos célja az összes pont, vagyis „bait” összegyűjtése, miközben elkerüli a szellemeket, és időnként extra pontokat is szerezhet cseresznyék bekebelezésével. A játékkal kapcsolatban több érdekes részlet is előkerül: például miért lett a power pelletből csillag, miért csak két ilyen található a játéktéren, vagy miért csak 18 gyűjthető pont van?

Külön említést érdemel az eszköz energiaigénye, hiszen viszonylag sokat fogyaszt, illetve az érdekes gyűjtői háttértörténet, ami miatt a bemutatott példány egy néző adományaként érkezett a csatornához. A retró játék mechanikája és megjelenése így nosztalgikus és technikatörténeti szempontból egyaránt érdekes lehet a nézők számára.