A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 11 perc

Fogyasztói bizalom erősödése a vámháborús enyhülés hatására

Az amerikai fogyasztói bizalom kiugró növekedését a vámháborús enyhülés és a tőzsdei rally segítette, de továbbra is számos kihívás árnyékolja a gazdasági helyzetet.

Az amerikai fogyasztói bizalom idén májusban négy éve nem látott mértékben növekedett, ami meglepte a gazdasági elemzőket. Az emelkedés hátterében részben az áll, hogy az amerikai elnök ideiglenesen elhalasztotta az Európai Unióra tervezett magas vámokat, miközben az EU hajlandónak mutatkozott a kereskedelmi tárgyalások felgyorsítására.

Az adás során kitérnek arra, hogy a fogyasztói bizalmat idén tavasszal komoly visszaesés jellemezte, főként az emelkedő vámok és a részvényárfolyamok esése miatt. Most viszont a hangulat fordult, és a gazdasági bizonytalanság ellenére széles körű javulás figyelhető meg mind politikai, mind társadalmi csoportokban.

A beszélgetés résztvevői arra is rávilágítanak, hogy a pozitív fejlemények mögött több kockázat is meghúzódik. Bár egyes vámintézkedéseket elhalasztottak, ezek történelmi összevetésben továbbra is meglehetősen magasak – ami hosszabb távon nyomás alá helyezheti a vállalkozásokat és a fogyasztókat.

Felmerül az a kérdés is, hogy a világkereskedelemben a vámháborúk milyen tényleges hosszú távú hatást gyakorolnak, különösen az Egyesült Államok és Kína viszonylatában. Tárgyalják, hogy a gazdasági bizalom törékeny, egy-egy elnöki bejelentés vagy döntés gyorsan fordíthat a piacok irányán és a társadalmi várakozásokon.