Az Elden Ring Nightreign egy váratlan, kísérletező spin-off, amely merőben eltér a From Software korábbi, inkább egyjátékos élményre fókuszáló Souls-játékaitól. Ezúttal háromfős kooperatív módra épül, ahol nyolc előre meghatározott karakterosztály egyikeként szállhatunk csatába. Egy időkorlátos térképen kell gyorsan felfedezni, zsákmányt gyűjteni, ellenségeket és főellenfeleket legyőzni, hogy felkészültek legyünk a végső, harmadik napra tartogatott boss-harcra.
Érdekes, hogy a játékmenet központi eleme egy folyamatosan szűkülő kör – hasonlóan a battle royale játékokhoz –, amely folyamatosan sebzi a játékosokat, ha kint tartózkodnak azon kívül. Mindez extrém kihívást nyújt, hiszen a pályák bejárása és az ellenfelek legyőzése is időre megy. Ugyan solo módban is játszható, a játékmenet nyilvánvalóan három játékosra lett optimalizálva, ami az egyensúlyi problémák egyik fő forrása.
A harcok során régi ismerősök is visszatérnek – a Dark Souls-ból ismert főellenfelekkel és mechanikákkal is találkozhatunk –, azonban ezek új támadásokkal és képességekkel bővültek. A karakterek egyedi, gyorsan újratöltődő képességei jelentősen színesítik a csapatalapú akciókat, így minden kaszt hozzátesz a sikerhez egy-egy fontos eszközzel vagy trükkel.
Habár a változatosság és a kooperáció élményt nyújtanak, a pályák monotóniája, az optimalizált, szinte speedrun-szerű játékmenet, és a kemény kihívások kérdéseket vetnek fel a hosszú távú élvezhetőséggel kapcsolatban. A játék előnyei mellett tehát komoly problémakapcsolódási pontok is megjelennek, mivel a haladás érzése és az újdonság ereje ugyanis gyorsan elfogyhat, ha nem bővítik a tartalmakat vagy a pályavariációkat.