Képzeljük el a világot egy Doomslayer nélkül: ez már önmagában felveti a videojátékok univerzumában rejlő komoly kérdéseket. A Doom sorozat eddig kétszer is képes volt megújulni, és a mostani, The Dark Ages alcímet viselő epizódban több régi és új elem is ötvöződik. A háttérben egy démoni seregek által feldúlt bolygó és a Night Sentinels rendje áll, akik a Slayer erejét próbálják saját harcukban kihasználni.
A leghangsúlyosabb újdonság, hogy a játékos egy különleges pajzsot kap, amely nemcsak védekezésre, de támadások visszaverésére, sőt, támadó manőverekre is szolgál. A harc intenzitását az új parry-rendszer, valamint az állandó mozgáskényszer és fegyverváltás teszi igazán egyedivé. A szokatlan kombók és taktikák keresése szinte új réteget ad a jól ismert Doom-élményhez.
Az arénák és pályarészek ezúttal nyitottabbak, azonban ez azt is jelenti, hogy könnyen két tucat ellenség közé keveredhetünk akár több ponton is. A fejlesztők a meglévő harci dinamika mellett változatos helyszíneket, sőt, egy sárkánylovaglásos részt is beleszőttek a játékmenetbe, bár ennek szórakoztató értéke kérdéses. Az innovatív elemek a különféle bővíthető fegyverekben és a szokatlan szinttervezésben is megjelennek.
Technikai oldalon kiemelkedő az optimalizáció, villámgyors töltési idők és rugalmas grafikai, illetve nehézségi beállítások várják a játékosokat. A The Dark Ages helyenként klasszikus, mégis modern hang- és látványvilággal, valamint magas gépigénnyel invitálja a sokszínű akció és felfedezés kedvelőit. A széria új epizódja nemcsak az intenzív, de a gondolkodós, taktikus játékstílust is támogatja.