Az utóbbi években a fehérje valóságos forradalmat indított el az egészséges életmóddal kapcsolatos diskurzusban. Napjainkban nemcsak testépítők, hanem átlagemberek, sőt, hosszú életre törekvő orvosok is elsődleges tápanyagnak tekintik. Számos új termék – a fehérjével dúsított gabonapelyhektől és tésztától a cottage cheese-en át a fehérjeszeletekig – árasztotta el a piacot. Különösen népszerűvé vált a „David Bar”, amely a megszokott fehérjeszeletekhez képest extrém mennyiségű fehérjét kínál, minimális kalóriatartalom mellett.
A fehérjefókuszú korszak kialakulását a korábbi diétás trendek is megalapozták. A zsírszegény étrend, majd a szénhidrátszegény diéták – például az Atkins vagy a paleo – mind megváltoztatták az emberek viszonyát a makrotápanyagokhoz. Ezek a hullámok végül egyetlen közös pontra vezettek: mindegyik kiemelt jelentőségűnek tartotta a fehérjét.
Kiemelkedő történet Peter Rahal vállalkozóé, aki először a természetes alapanyagokat hangsúlyozó RX Barral robbant be, majd a trendeket pontosan követve a fehérjemaximalizáló David Barral tért vissza. A videó bemutatja, hogyan alakult a márka, milyen marketingfogásokkal – például feltűnő dizájnnal és közösségi médiára építő stratégiával – tört be a piacra.
A David Bar sikertörténete azonban nem mentes vitáktól. Egy különleges összetevő, az EPG (eszterifikált propoxilált glicerin) révén képes a termék ilyen magas fehérje- és alacsony kalóriatartalomra, ám ennek szabadalma és a hozzáférés monopóliuma jogi és etikai kérdéseket vet fel. A videó rávilágít, hogy a vállalat iparági monopóliumhoz jutott, amikor felvásárolta az EPG-t fejlesztő céget, majd megszüntette más vállalkozások beszállítását.
Felmerül a kérdés: egészségesebbé vált-e az étrendünk ezzel a fehérjeőrülettel, vagy csak egy új trendet követünk tudatos fogyasztóként? Hol húzódik a határ a valódi tápérték és a marketingidentitás között? A tartalom több oldalról is körbejárja a témát, kitérve a fehérjebevitel egészségügyi jelentőségére, a feldolgozott fehérjés élelmiszerek ellentmondásaira és a vállalati stratégiák etikai vonatkozásaira.










