A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 16 perc

D64 fájlok: a Commodore 64 virtuális lemezképei és technikai részletei

A videó a Commodore 64 lemezképek, azaz a D64 fájlok működését és tartalmát tárja fel, érintve a lemezek adatstruktúráját, tárolt információkat és a formátum technikai korlátait.

Ez a videó a D64 fájlokról szól, amelyek a Commodore 64 emulátorokban használt virtuális lemezképek. Bemutatja, hogy ezek a fájlok miként reprezentálják a fizikai Commodore 1541 5,25”-os lemezek adatait, és milyen adatstruktúrák jelennek meg bennük.

A narrátor megvizsgálja, hogyan épül fel egy Commodore lemez: hány sávból, szektorból áll, hol tárolja a rendszer az információkat, például a lemez nevét, ID-jét, illetve hogyan szerveződnek a fájlok és könyvtárak a lemezen. Külön felhívja a figyelmet a 18-as sávra, amely speciális jelentőséggel bír a könyvtárstruktúra és a metaadatok szempontjából.

Az adatok fizikai tárolásának módját is részletesen körüljárja, kifejtve, mi található a fejlécekben, adatblokkokban, valamint ismerteti a GCR (Group Coded Recording) kódolást és annak dekódolását. Egy egyszerű BASIC program lemezre írásán és vizsgálatán keresztül mutatja meg a lemezkép felépítését.

Felveti azt a kérdést is, hogy a D64 fájl pontosan mit rögzít a lemez adataiból, valamint kiemeli, milyen adatokat nem tartalmaz: például a fejléc metaadatokat, a GCR kódolást, valamint részletesen kitér a D64 fájlok általános korlátaira – például egyes másolásvédelmi megoldások vagy extra sávok reprezentálásának hiányára.

Végül a narrátor különféle technikai eszközöket, módszereket és variációkat is említ, amelyekkel a fizikai lemezből D64 fájl generálható, valamint szó esik a formátum egyes alternatív verzióiról is.