Valóban vége van a sportautók aranykorának, vagy csak nosztalgiából gondoljuk így? Ebben az anyagban a modern turbófeltöltős autók fejlődésére fókuszálunk, különösen arra, hogyan sikerült áthidalni a régóta fennálló problémákat, mint a szűk teljesítménytartomány, a turbólyuk és a rossz gázpedál-válasz.
A Chevrolet Corvette ZR1 példáján keresztül betekintést kapunk olyan technikai újdonságokba, mint az üzemanyag nélküli anti-lag rendszer, amely a turbó feltöltő fordulatszámát és a töltőnyomást optimalizálja gázadás elvételénél. Kiderül, mennyire számít a turbó wastegate-je, és miben hoznak áttörést az elektronikus megoldások a hagyományos vákuumvezérléshez képest.
Kiemelten tárgyalt kérdés, hogyan képes a ZR1 szinte azonnal visszanyerni a teljes töltőnyomást, miközben a gázérzet egyenletes és jól kontrollált marad még részleges terhelésen is. Vizsgáljuk a turbófordulatszám szenzorok szerepét, valamint hogy miként maximalizálható ezzel az egységek teljesítménye és élettartama.
Felmerül az overboost értelmezése is, vagyis hogy miért különböznek laboratóriumi és valós körülmények között a teljesítményadatok, és hogyan képes a ZR1 a hőséggel, sűrűséggel kapcsolatos veszteségeket ellensúlyozni. A műszaki háttér mellett szó esik a vezetési élmény fejlődéséről is, összehasonlítva a régi és új turbómotoros autók viselkedését.