A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 6 perc

Commodore 64: az Activision Decathlon és a joystickpróbáló kihívások világa

Az Activision Decathlon című játéka egy fizikailag is megterhelő, klasszikus sportélményt varázsolt a '80-as évek nappalijaiba – sok joystick és családi emlék bánta.

1984-ben az Activision új szintre emelte az otthoni játékélményt a Decathlon című sportjátékkal, amely a Commodore 64-re jelent meg. A program tíz kihívást rejtő olimpiai eseményt sűrített egyetlen játékba, ahol a játékosoknak nemcsak ügyességükre, hanem kitartásukra is szükségük volt – főleg, ha több fordulón keresztül küzdöttek egymással.

A különböző számok – mint a 1500 méteres futás vagy a rúdugrás – fizikailag is igénybe vették a játékosokat. A joystick vált főszereplővé: egyszer életmentő eszköz, máskor frusztrált áldozat, amely gyakran a lelkes játékos keze alatt adta meg magát. A testvérharcok, a baráti versengések és a játék öröme mellett gyakran szórakoztató káosz uralkodott a nappaliban, miközben a pontgyűjtés és a sportszellem hajtotta előre a résztvevőket.

Az egyszerű grafika ellenére a játék meglepően gördülékeny mozgásokat és visszafogott hanghatásokat kínált. Egy-egy ugrás vagy dobás során pontos visszacsatolást kaptak a játékosok, miközben minden apró hiba új próbálkozásra ösztönzött.

Felmerül a kérdés, hogyan tudta ennyire lekötni a játékosokat egy ilyen egyszerű mechanikára épülő sportszimuláció, és mi volt az, ami miatt a joystick-bajnokságok kiemelkedő családi és baráti emlékekké váltak? Hogyan írta át az Activision a sportjátékok fogalmát ebben az időszakban, és milyen tartós hatást gyakorolt a Decathlon a retro játékok világára?