A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 21 perc

Cindy Lauper éneke és az autotune dilemmája élő fellépéseken

Két Unchained Melody-előadást vet össze a videó: az egyikben Cindy Lauper hangját utólag finomhangolták, a másikban eredetiben hallhatjuk. Az elemzés az élő ének karakterét és az autotune hatását vizsgálja.

Phil, a Wings of Pegasus csatorna házigazdája, két élő előadást hasonlít össze Cindy Lauper Unchained Melody című dalából: az énekesnő hivatalos csatornáján megjelent verziót és egy, a PBS csatornán elhangzott fellépést.

Az elemzés középpontjában az énekhang helyessége, annak természetessége és az utólagos elektronikus hangjavítás, az autotune alkalmazása áll. Részletesen megmutatja, hogyan tér el a hang lejtése és csúszása az egyik verzióban – ahol érezhetően beavatkoztak a hangmagasságba –, míg a másikon Cindy dinamikus hangjátékát, egyedi, apróbb pontatlanságait és karakteres előadásmódját hallhatjuk eredetiben.

Felvetődik a kérdés, miért szükséges egy kimagaslóan pontos intonációval rendelkező énekesnő hangját utólag módosítani, amikor ezeknek a kis eltéréseknek és sajátos hangjátékoknak fontos szerepe van az érzelemátadásban és az énekes egyediségében. Vajon a modern hangtechnika előnyei felülírják az előadás személyességét?

További izgalmas téma, hogy mennyire torzíthatja el a producerek döntése a közönség valós megítélését egy művész képességeiről, ha a publikum csak az effektezett, módosított hangot ismeri meg. Phil célja, hogy rávilágítson ezekre a különbségekre és párbeszédet indítson a művészi hitelesség és technikai manipuláció ellentmondásairól.