Az anyag betekintést nyújt az AI-eszközök, különösen a ChatGPT kognitív hatásaiba, és azt vizsgálja, miként befolyásolják ezek a modern technológiák tanulási folyamatainkat. Egy MIT-tanulmány eredményeit idézve megismerhetjük, hogy a mesterséges intelligenciára támaszkodó felhasználók agyi aktivitása és memóriája jelentősen gyengébb volt azokhoz képest, akik hagyományosabb módszerekkel dolgoztak. Az EEG-mérések rendkívüli különbségeket mutattak ki az egyes csoportok között.
Érdekes párhuzam jelenik meg a GPS-használat okozta térbeli memória csökkenésével: ugyanúgy, ahogy a gépesített navigáció visszaveti a tájékozódási képességeket, a ChatGPT is csökkentheti az önálló gondolkodást. Az előadó rámutat arra, miért veszélyes, ha kizárólag ezekre a segédeszközökre hagyatkozunk, és mit jelent a ‘kognitív adósság’.
Felmerül a kérdés, hogyan tudjuk úgy használni az AI-eszközöket – például saját magunk edzésére, kritikus gondolkodásunk fejlesztésére vagy problémamegoldó képességünk mélyítésére –, hogy közben ne váljunk pusztán passzív felhasználókká. Miként kerülhető el, hogy az új technológia lerövidítse vagy kiiktassa a tanuláshoz szükséges mentális kihívásokat?
A tartalom gondolatébresztő javaslatokat kínál, hogyan lehet a mesterséges intelligenciát valóban előnyünkre fordítani tanulási útjaink során, és felteszi a végső dilemmát: vajon képesek vagyunk-e tudatosan úgy használni ezeket a rendszereket, hogy fejlődésünk szolgálatába állítsuk őket?










