A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 41 perc

C64 grafikai trükkök: a keretszín és órajel varázslatai

A C64 grafikus processzora és a CPU közötti időzítés varázslatos hibáit és érdekességeit ismerheted meg, miközben megnézzük, hogyan lehet az egész képernyőből egyetlen színes „pixelt” csinálni, és milyen meglepő grafikai minták jöhetnek létre egyszerű regiszterkezeléssel.

Az összeállítás a Commodore 64 (C64) grafikai vezérlésének mélyebb rétegeibe enged betekintést, különösen a „border” (keret) színének manipulálásán keresztül. A szerző bemutatja, hogyan lehet akár az egész képernyőt egyetlen óriási „pixelként” használni a határterület kiterjesztésével és a szín folyamatos változtatásával.

A magyarázat során előkerülnek olyan régi trükkök, mint a keret, illetve a képernyő színregisztereinek közvetlen vezérlése. Emellett szóba kerülnek olyan érdekes hardverjelenségek is, mint a C64 különböző verzióiban eltérő módon jelentkező „pixelhibák” vagy villogások, melyek a VIC-II grafikai chip és a 6510-es CPU sajátosságainak tudhatók be.

Az előadó bemutatja, hogyan változik a grafikai megjelenítés az NTSC és PAL rendszerek eltérő időzítésével, és élőben teszteli, milyen mintázatok és grafikai effektusok keletkeznek a színregiszter gyors ciklikus változtatásával. Mindeközben kitér olyan témákra is, mint a CPU- és videóchip-órajelek szinkronizálásának nehézségei, illetve annak demonstrálása, hogyan vezetnek ezek az apró eltérések látványos mintákhoz vagy épp zajokhoz a képen.

A videó végigköveti, miként lehet programozással „stabil” vízszintes és függőleges sávokat, effektusokat létrehozni, beleértve a „racing the beam” koncepciót is, amely más klasszikus gépeknél is ismert. Érdekes kérdések kerülnek terítékre a CPU-ciklusok, szinkronizáció, hardveres bugok és a demoscene-trükkök világából is.