Az új epizódban a Borderlands 4 közvetlenül folytatja a harmadik rész történetét, ugyanakkor markánsan új irányt vesz az előző hibák javításának érdekében. A fejlesztők igyekeztek elkerülni a korábbi túlzott poénkodást, a beszédes főgonoszokat és az elnyújtott főellenfél-harcokat, ám a változtatások némileg mesterkéltté tették a sorozat hangulatát.
A játékmenet továbbra is a jól ismert, motiváló zsákmányszerzésre és pörgős lövöldözésre épül, több órányi szórakozást ígérve a belső nézetű lövöldözős játékok kedvelőinek. A négy új Vault Hunter karakter egyedi képességekkel bír, amelyek lehetővé teszik a sokféle játékstílust és alapos kísérletezést, függetlenül attól, hogy egyedül vagy csapatban játszunk.
Az új karakterek és szereplők viszont kevésbé kidolgozottak, sokszor csak egyszerű sablonokat mutatnak, ezáltal nehéz érzelmi kötődést kialakítani. A régi, emlékezetes mellékszereplők ezúttal háttérbe szorulnak, vagy alig tűnnek fel.
A cselekmény sodrása is megtorpan: a fő motivációk gyorsan elhalványulnak, a játékos karakterek lojalitását pedig szinte pillanatok alatt áthelyezik egy új ügy szolgálatára. A főellenfél manipulációját ellensúlyozó eszköz révén az eredeti tét is elveszíti jelentőségét, a történet pedig kuszává válik.
A játékmenet mechanikailag továbbra is szórakoztató, új mozgáslehetőségekkel, például csúszással, siklással és grappling horgos interakciókkal egészül ki. A zsákmányolás és az építhető karakterfejlődés motiváló, de az idő előrehaladtával az ellenfelek ismétlődése és az unalmas mellékküldetések miatt a harcok veszítenek lendületükből.