1986-ban az Areolasoft kiadta a Deactivators nevű játékot Commodore 64-re, amely merőben eltér a kor megszokott shoot ’em up vagy egyszerű ügyességi játékaitól. A játékosokat ezúttal egy high-tech irodaépületbe helyezi, ahol egy csapat robotikus bombahatástalanítót irányítva kell megakadályozni a robbanószerek detonálását.
Már a kezdő pályán érzékelhető, mennyire szokatlan és összetett kihívás áll a játékos előtt. A különböző droidokat ablakokon, csapóajtókon és folyosókon keresztül kell koordinálni, miközben minden mozdulatnak következménye van; egyetlen hiba akár a teljes csapat pusztulásához is vezethet.
Az irányítás kissé bonyolult ugyan, de gyakorlással előtérbe kerül a stratégiai tervezés és a reflexek egyensúlya. Az egyre komplexebb pályák, fordított gravitációjú helyiségek és logikai csapdák igazi agytornát jelentenek, csakúgy, mint a pontos időzítésű bombadobások.
Vizuálisan a játék minimalista, letisztult összhatással rendelkezik, amely tökéletesen illik a bombahatástalanítás feszített tempójához. Emellett a hanghatások is fokozzák az izgalmat: a vészjelzések, droidcsipogások és háttérzene mind hozzátesznek a nyomasztó, mégis lebilincselő hangulathoz.
Felmerül a kérdés, vajon mennyire lehet elsajátítani ezt a különleges, logikai és ügyességi elemeket ötvöző játékot, illetve mitől vált a Deactivators ennyire emlékezetessé a Commodore 64 könyvtárában? Az is kérdéses, sikerülhet-e teljesen uralni a káoszt, vagy végül mindig a robbanás viszi el a show-t.










