A 2013-as BMW X1-et, vagyis az első generációs X1-et veszélyes középutasként mutatták be: a vásárlók számára hivatalosan crossoverként, BMW ugyanis SUV-ként értékesítette, mégis számos sportos kompakt ferdehátú (hot hatchback) tulajdonsággal rendelkezik.
A formaterv és a méretek több ponton közelebb állnak egy klasszikus ferdehátúhoz vagy kombihoz, mint egy magas SUV-hoz. Például hasonló magasságú, mint egy Volkswagen Golf R, rendezetten nyúlánk formája pedig a sportosabb karaktert hangsúlyozza.
Érdekes részlet, hogy az eredeti X1 mögött impozáns motorválaszték állt: 28i (négyhengeres turbó, 240 lóerő) és 35i (sorhatos turbó, 300 lóerő), ami kiemelkedő menetdinamikát tett lehetővé. Annak ellenére, hogy ez a modell elvileg érdeklődött a vezetési élmény iránt, a sportos vezetési üzemmód és a kézi váltó hiánya némileg kioltja a potenciális hot hatch élményt.
Szokatlan külső színopciók, például a feltűnő Valencia narancssárga, valamint a BMW-re jellemző „angyalszem” fényszórók is szerepet kapnak, amelyek még egyedibbé teszik ezt az autót. A belső tér részleteiben megfigyelhetők apró, minőségi és praktikus megoldások, mint a levehető pohártartók vagy a narancsszínű díszcsíkok, de a prémium minőségű anyagok is kiemelkednek.
Felmerül a kérdés, valóban kiaknázta-e a BMW ennek a modellnek a sportos lehetőségeit, vagy végső soron beáldozta azt a sikeres crossover eladás oltárán? Az irányíthatóság, a váltó karakterisztikája és az üzemmód-választék hiánya mind ebbe az irányba terelik az érdeklődőt, miközben a teljesítmény és az egyedi karakter vitathatatlan.










