A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 14 perc

Barcelona metrója új szintre emeli az energiavisszanyerést

Barcelona metrója úttörő szerepet tölt be az energiavisszanyerés területén, amely az egész város energiaellátására, sőt még elektromos járművek töltésére is kihatással van.

Amikor egy metrószerelvény megáll, a legtöbben csak a mindennapi utazás kellemetlenségeit érzékelik – de lehet, hogy éppen ekkor zajlik valami izgalmas energiahasznosítás a háttérben. Barcelona városa olyan regeneratív fékrendszert vezetett be, amely túlmutat a szokványos villanyautókban alkalmazott megoldásokon, és városi léptékben alkalmazza az energiavisszanyerést.

A rendszer lényege, hogy a megállás során felszabaduló mozgási energiát átalakítják elektromos árammá, amelyet nemcsak az állomások világítására, hanem mozgólépcsők, közlekedési lámpák, sőt elektromos autótöltők üzemeltetésére is felhasználnak. Ez jelentős energiahatékonyságot eredményez, és a város infrastruktúráját is fenntarthatóbbá teszi.

Felmerül a kérdés: ha ez ilyen egyszerű és hasznos, miért nem terjedt el világszerte ilyen léptékben? A válasz összetett: a technikai, pénzügyi és politikai kihívások éppúgy szerepet játszanak, mint az egyes városok eltérő infrastruktúrája. Ráadásul az sem mindegy, melyik vasúti rendszer milyen áramnemet használ, és milyen mértékben lehet gazdaságosan átalakítani a meglévő hálózatokat.

A barcelonai MetroCHARGE projekt tapasztalatai világszerte felpezsdítették a közlekedéstervezésben gondolkodók fantáziáját. Más városok, köztük Bécs, New Delhi vagy akár New York, szintén érdeklődnek, mennyire lenne alkalmas saját rendszerükhöz hasonló, energiavisszanyerésre alapozott fejlesztés. Az energetikai hasznosítás mértéke, a fenntarthatósági célok és a hosszú távú költségelőnyök mind új kérdéseket vetnek fel a városi közlekedés jövőjével kapcsolatban.