Amikor egy metrószerelvény megáll, a legtöbben csak a mindennapi utazás kellemetlenségeit érzékelik – de lehet, hogy éppen ekkor zajlik valami izgalmas energiahasznosítás a háttérben. Barcelona városa olyan regeneratív fékrendszert vezetett be, amely túlmutat a szokványos villanyautókban alkalmazott megoldásokon, és városi léptékben alkalmazza az energiavisszanyerést.
A rendszer lényege, hogy a megállás során felszabaduló mozgási energiát átalakítják elektromos árammá, amelyet nemcsak az állomások világítására, hanem mozgólépcsők, közlekedési lámpák, sőt elektromos autótöltők üzemeltetésére is felhasználnak. Ez jelentős energiahatékonyságot eredményez, és a város infrastruktúráját is fenntarthatóbbá teszi.
Felmerül a kérdés: ha ez ilyen egyszerű és hasznos, miért nem terjedt el világszerte ilyen léptékben? A válasz összetett: a technikai, pénzügyi és politikai kihívások éppúgy szerepet játszanak, mint az egyes városok eltérő infrastruktúrája. Ráadásul az sem mindegy, melyik vasúti rendszer milyen áramnemet használ, és milyen mértékben lehet gazdaságosan átalakítani a meglévő hálózatokat.
A barcelonai MetroCHARGE projekt tapasztalatai világszerte felpezsdítették a közlekedéstervezésben gondolkodók fantáziáját. Más városok, köztük Bécs, New Delhi vagy akár New York, szintén érdeklődnek, mennyire lenne alkalmas saját rendszerükhöz hasonló, energiavisszanyerésre alapozott fejlesztés. Az energetikai hasznosítás mértéke, a fenntarthatósági célok és a hosszú távú költségelőnyök mind új kérdéseket vetnek fel a városi közlekedés jövőjével kapcsolatban.