A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 4 perc

Balanced vs. Single-ended: Lemezjátszó csatlakozások kihívásai és megoldásai

Milyen megfontolások és technikai kihívások merülnek fel a lemezjátszók balanced és single-ended csatlakozása kapcsán? Egy szakértői válasz bontakozik ki a kérdések mentén.

Luca Olaszországból egy fontos műszaki kérdést vet fel: hogyan működhetnek egyes lemezjátszók karjai egyszerre RCA és XLR csatlakozással, amikor maga a hangkar csak egy öt tűs DIN csatlakozóval rendelkezik? Az elhangzó válasz ennek a csatlakozási és bekötési dilemmának az alapjait járja körbe.

Az egyik központi téma, hogy szinte az összes modern lemezjátszó, hangkar és hangszedő single-ended (egyoldalas, nem szimmetrikus) RCA kimenettel van szerelve, holott a mozgó mágneses és mozgótekercses hangszedők eleve szimmetrikus (balanced) áramkörként működnek.

A beszélgetés során érintett téma, hogy hangtechnikai szempontból miért lehetne előnyösebb a balanced módot választani: a zajcsökkentés és a jelhűség javítása miatt. Felmerül a kérdés, miért vált a single-ended rendszer szabvánnyá, miközben a balanced bekötés természetesebb lenne a hangszedők számára.

Bemutatásra kerül egy új fejlesztésű phono előerősítő (PMG signature phono), amely különlegessége, hogy választható benne a balanced és a single-ended üzemmód is. Ez egy lehetséges trend lehet a hifi iparágban is.

Műszaki részletként szóba kerül az is, milyen elvárások lehetnek a csatlakozók földelésével kapcsolatban, és milyen kompatibilitási kérdések merülnek fel az eltérő hangkar- és előfok csatlakozók között.