Bár a reggeli Amtrak 2154-es vonat gyakori késései aligha meglepőek az utazók számára, ezen az augusztusi napon egy új korszak kezdete is volt: a legújabb generációs Acela szerelvény első útján mutatkozott be. A hatalmas várakozások és ünneplések ellenére a tapasztalat vegyes volt: technikai hibák, közepes komfort és a várt csúcssebesség elmaradása jellemezte a próbautat.
Az Amtrak sikerességének értékelése azonban messze túlmutat egy-egy új vonattípus bevezetésén. Az amerikai személyszállító vasútvállalat múltja tele van mítoszokkal a gazdasági céljáról, évtizedes kihívásairól, finanszírozási szabályairól és arról, mit is jelent profitorientáltan működni egy ennyire tőkeigényes ágazatban.
Az állami együttműködések és a regionális járatfejlesztések, mint például a Borealis és Cascades vonalak, azt mutatják, hogy az apró lépésekben zajló fejlesztések is látványos eredményekhez vezethetnek a kihívásokkal teli környezetben. Új vonalak beindítása, járatsűrítés és az infrastruktúra lassú, de biztos cseréje révén az Amtrak folyamatosan növekvő utasszámot ér el.
Politikai és finanszírozási nehézségek – például a váltakozó kormányzati támogatás vagy a régóta várt infrastruktúra-fejlesztések – állandó kísérői a vasúttársaság életének. A háttérben azonban jelentős előrelépések is zajlanak: gigaprojektek, mint a Frederick Douglass és a Gateway alagutak évtizedek óta fennálló problémák megoldására törekednek.
Felmerül a kérdés: radikális újítások vagy inkább kicsi, de folyamatos fejlesztések viszik előre Amerikában a vasúti utazást? És hogyan őrzi meg életképességét az Amtrak egy olyan politikai és gazdasági környezetben, amely néha baljós, néha pedig támogatja a vasúti közlekedést?