A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 12 perc

Az amerikai vásárlók kedvence lett a „buy now, pay later” – miért hódít?

Azonnali vásárlási lehetőség, kamatmentes részletfizetés, gyors jóváhagyás – felforgatja a fogyasztói hiteleket az új finanszírozási forma.

Egyre több amerikai választja a „buy now, pay later” (BNPL) szolgáltatásokat, amelyek lehetővé teszik a vásárlások részletekben történő, tipikusan kamatmentes fizetését. Az ilyen finanszírozási lehetőségek ma már szinte minden nagyobb webáruházban és egyre több fizikai üzletben elérhetők. Felmerül a kérdés: miért válnak ezek a megoldások ilyen gyorsan népszerűvé?

Elemzők szerint a BNPL lehetőségek fő vonzereje a gyors és könnyű hozzáférhetőség, valamint a tervezhető, fix törlesztőrészlet. A szolgáltatásokat főleg azok választják, akik nem akarnak vagy nem tudnak hitelkártyát használni, illetve elutasítják a hitelkártyás eladósodás kockázatát. Különösen a fiatalabb generációk részéről tapasztalható a legnagyobb érdeklődés, akik alternatív fizetési módokat keresnek az online vásárlásaik során.

A BNPL szolgáltatók üzleti modellje nagyrészt a kereskedőktől származó díjakra épül, nem pedig a fogyasztói kamatbevételekre. Emiatt a kereskedők is szívesen alkalmazzák ezeket a fizetési módokat, mert növelik az értékesítést és a kosárértéket.

A hagyományos bankok és hitelkártya-társaságok tartanak az új megoldások térnyerésétől, mert a BNPL termékek elvonhatják a vásárlókat a klasszikus hitelkártyáktól, csökkentve ezzel a bankok bevételét. Ugyanakkor felmerül az is, hogy a BNPL-használók hitelminősítése problémás lehet, mivel ezek a tartozások gyakran nem jelennek meg a hiteljelentésekben, így a teljes pénzügyi kitettségükről nincs valós képük a hitelezőknek.

A rendszer gyors terjedése egy sor kérdést vet fel a fogyasztók hitelképességével, a szabályozással, valamint a jövő hitelminősítési módszereivel kapcsolatban. Vajon a BNPL lesz a fogyasztói hitelezés következő nagy forradalma, vagy új típusú pénzügyi kockázatokat rejt magában?