Az Amazon közelmúltbeli, 30 000 fős elbocsátásainak hátterét sokan az AI és a munkaerő automatizálásával magyarázzák, azonban a valóság ennél jóval összetettebb. A médiában erőteljesen terjed az a narratíva, hogy a mesterséges intelligencia gyorsan és tömegesen váltja ki az emberi munkaerőt, miközben a szereplők kevésbé figyelnek fel a történet árnyaltabb pénzügyi motivációira.
Kiemelkedő szempont, hogy az Amazon fő bevételi forrása nem a hagyományos kiskereskedelem, hanem az AWS felhőszolgáltatás. Az AWS növekedési ütemének lassulása, valamint a Google Cloud és a Microsoft Azure konkurenciája jelentős nyomást gyakorol a cégre. Ezek a versenytársak jelentős előnyre tettek szert az AI terén – ehhez pedig speciális hardver, például nagyteljesítményű Nvidia GPU-k szükségesek.
A belső vállalati döntések mozgatórugójaként a költséghatékonyság és a tőkeátcsoportosítás jelennek meg: hatalmas mennyiségű forrást kell GPU-k vásárlására fordítani anélkül, hogy az AWS profitmarzsai csökkennének. Ezért szükséges más fix költségeket, főként a bérköltségeket csökkenteni – mindezt úgy, hogy a közvélemény előtt a leépítéseket mégis az AI korszakváltással magyarázzák.
Az elbocsátások kapcsán felmerül az a kérdés is, hogy valóban olyan mértékű-e az automatizáció, mint ahogy sokan hiszik, illetve az AI-piac körüli úgynevezett „buborék” mennyiben reális félelem, ha egyszer ekkora a kereslet a gépi tanuláshoz szükséges hardverek iránt. Felhívja a figyelmet az érdekes ellentmondásra: egyszerre tartanak sokan attól, hogy az AI minden munkahelyet elvesz, miközben kétségbe vonják az AI-technológiák valós értékét.










