Az Ardenfall egy olyan szerepjáték, amely a Morrowindhez hasonló hangulatot és játékmenetet próbál megidézni. A játékosok egy varázslatos, idegen biomban találják magukat, tele gombákkal, korallokkal és bizarr lényekkel. A névválasztás is a klasszikus fantasy világokra utal, miközben belépőbarátabb és elérhetőbb élményt kínál, mint az inspirációt adó nagy elődök.
A karakteralkotás során különböző elf és törpe fajok közül választhatunk, amelyek némelyike szokatlan jegyekkel is rendelkezik. A választott fajok és képességek egyedivé teszik a hőst, miközben a korai demó limitációi is érzékelhetők – például a külső testreszabás jelenleg még kissé korlátozott.
Külön érdekesség, hogy a sziget, ahol a kaland zajlik, ellenséges lakókkal és furcsa természetfeletti eseményekkel teli. Az ott lakók szerint az idegenek megjelenése zavarokat okozott, természetfeletti védekezési mechanizmusokat indítva útjára. Ez a háttértörténet éppúgy kérdéseket vet fel a világ működéséről, mint a központi konfliktus, ahol egy óriási bestia zár el fontos útvonalakat, és a falusiak ellenszenvét kell kezelni.
A fejlődés során változatos harcrendszer, varázslatok, egyedi mozgásformák – mint például a lebegés vagy a gyorsasági italok – válhatnak elérhetővé. Ezek lehetőséget teremtenek kreatív problémamegoldásra is, például a vertikális felfedezéshez vagy a harci helyzetek különleges kezeléséhez.
Az interaktív történet lehetővé teszi, hogy döntéseink komoly következményekkel járjanak; akár egy egész falu pusztulását is előidézhetjük, vagy épp elnyerhetjük a lakosság bizalmát. Ez előrevetíti a lehetséges játszhatósági mélységeket, anélkül, hogy konkrét megoldásokat vagy végkövetkeztetést kínálna.