Egyes játékok kreatívan, néha váratlanul büntetik a játékosokat, ha túlságosan eltérnek az előírt játékmenettől, vagy elkezdenek kísérletezni, bolondozni a világban. Például néhány játékfigurával való kellemetlenkedés, túl hosszú tétlenség, vagy éppen tiltott területek felfedezése nem mindig marad következmények nélkül – a készítők sokszor ötletes, vicces vagy komoly retorziókkal készülnek.
Az összegyűjtött példák között olyan játékokat találunk, ahol a passzív magatartás, a játék világának szabályainak áthágása, vagy NPC-k provokálása meglepő következményeket von maga után. Néhol egy humoros animáció, máshol játék végi jelenet várja a kíváncsi játékosokat, sőt, egyes címekben a történet kanonikus végével kell szembenéznünk, ha túl sokáig tétlenkedünk.
Felmerül a kérdés: miért döntenek úgy a fejlesztők, hogy ilyen bónuszokat vagy büntetéseket csempésznek a játékokba? Vajon inkább elrettentés céljából, vagy a játékélmény részeként, egyfajta jutalomként a felfedező kedvű játékosoknak? Továbbá érdekes megfigyelni, milyen változatos kreativitással képesek reflektálni a játékos viselkedésére, és hogyan használják ezt akár társadalomkritikai, akár szórakoztató céllal.










