A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 12 perc

Amerikai villanyszerelőhiány: Miért nem vonzó a szakma a fiataloknak?

Amerika energiaszektora és digitális jövője komoly veszélybe kerülhet, ha nem sikerül orvosolni a villanyszerelőhiány mögött álló társadalmi és gazdasági okokat.

Az Egyesült Államokban az elektromosipar kulcsfontosságú szerepet játszik az új technológiák, például a napenergia, adatközpontok és elektromos autók terjedésében. A statisztikák szerint növekszik az elektromos szakemberek száma, ám valójában több villanyszerelő hagyja el a szakmát, mint ahány új belép.

Felmerül a kérdés: miért nem választják ezt a hiányszakmát, amikor néhány év tapasztalat után akár hat számjegyű jövedelem is elérhető diploma nélkül? A válasz megtalálásához érdemes visszatekinteni az elektromos szakmunkások oktatásának múltjára, ahol az utánpótlás folyamata és az oktatási rendszerek változásai kulcsfontosságúak.

A 2000-es évek elején meghatározóvá vált az általános, akadémiai képzés előtérbe helyezése az Egyesült Államokban, amely háttérbe szorította a szakmunkásképzést. Az olyan közpolitikai döntések, mint a No Child Left Behind törvény, és a társadalmi narratíva, mely szerint egyetemi diploma nélkül nem lehet sikeres valaki, jelentősen csökkentették a szakmai pályák választottságát.

A villanyszerelő képzés nemcsak hosszadalmassá, hanem technikailag is kihívóvá vált, ami tovább nehezíti a pályaválasztást. Ugyanakkor egyes államok és intézmények már keresik a megoldást rugalmasabb, hibrid képzések vagy előkészítő tanfolyamok bevezetésével.

Mindezek következtében a megújuló energia, a mesterséges intelligencia fejlődése és az infrastruktúra modernizációja komoly akadályokba ütközik. Lehetséges, hogy a társadalom által kialakult előítéletek és a gazdasági tényezők együtt vezettek ahhoz, hogy ma a szó legszorosabb értelmében hiánycikk lett az amerikai villanyszerelő.