A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 5 perc

Amerikai légiforgalom: Mit tanulhatnánk a kanadai modellből?

Az amerikai légiforgalmi irányítás elavult rendszere nehéz helyzetbe került, miközben egyes szakértők szerint Kanada modernizációs modellje lehet a megoldás kulcsa.

Egy meglepően régi technológiákat alkalmazó amerikai légiforgalmi irányítás drámai helyzetével indítanak, felvillantva 1980-as évekbeli számítógépeket és papírcsíkokat, amelyek nélkülözhetetlenek a jelenlegi működéshez. Mindez azért vált aktuálissá, mert az amerikai kormányzat rekordösszegű befektetéssel kívánja modernizálni a rendszert, miközben egyes szakértők szerint pusztán a pénz nem oldja meg a strukturális gondokat.

Felmerül a kérdés: vajon Kanada példája segíthet-e a tengerentúli problémákon? Kanada már évekkel ezelőtt egy önálló, államtól független szervezet irányítása alá helyezte légiforgalmi rendszerét, amely így gyorsabban és hatékonyabban tudott megújulni. A beszélgetés során kiemelik az átalakítások eredményeit: jelentősen csökkentek a költségek és a biztonsággal kapcsolatos incidensek.

További érdekesség, hogy nem csak Kanada vezette be a privatizált modellt, hanem világszerte több tucat ország is hasonlóképpen újította meg légiforgalmi irányítását. Az ellenzők azonban komoly félelmeket fogalmaznak meg – különösen az üzleti repülőgépek tulajdonosai és a magánpilóták –, mert attól tartanak, hogy igazságtalanul emelkedhetnek a díjak, és a szolgáltatás minősége is megváltozhat.

Az amerikai rendszer helyzetét tovább nehezíti a politikai bizonytalanság: vajon a kongresszus képes lesz-e hosszú távon biztosítani az ehhez szükséges forrásokat? A vita középpontjában így nemcsak a technológiai lemaradás, hanem a finanszírozás, a döntéshozatal és a reform lehetséges irányai is állnak.