A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 16 perc

Amazon: a veszteségtől a nyereségig és az AWS titka

28 év veszteség után az Amazon mára az egyik legnyereségesebb vállalattá vált. Hogyan sikerült ez, és mi volt Jeff Bezos titkos fegyvere?

Az Amazon hosszú éveken át hatalmas bevételt termelt, mégis folyamatos veszteségeket könyvelt el. Sokan kételkedtek abban, hogy a cég valaha is jelentős nyereséghez jut. Jeff Bezos vezetése alatt az elsődleges cél nem a rövid távú profit, hanem a piac teljes uralása és a hosszú távú növekedés volt.

Az internetes kereskedelem mellett az Amazon folyamatosan új iparágakba tört be: az élelmiszer-szállítástól kezdve a divaton, televíziós műsorgyártáson, adatközpontokon, egészségügyön át szinte minden területre kiterjesztette befolyását. Stratégiájuk része volt, hogy termékeiket és szolgáltatásaikat sokszor veszteséggel vagy önköltségen kínálták, a megszerzett nyereséget pedig azonnal visszaforgatták fejlesztésekbe.

Az Amazon rendkívüli növekedését egy forradalmi ötlet táplálta: az AWS, vagyis az Amazon Web Services. Ez a felhőalapú szolgáltatás nemcsak az Amazon számára jelentett megoldást az óriási adatmennyiség kezelésére, hanem más cégek számára is alapinfrastruktúrát nyújtott az internet működéséhez. Habár az AWS eredetileg kis részét képezte a cég bevételeinek, sokkal nagyobb arányban járult hozzá a haszonhoz.

Az Amazon egyedülálló finanszírozási módszereiről is szó esik: a cég alig használt fel tőkebevonást, helyette döntően adósságból (kötvényekből, banki hitelekből) fedezte növekedését. Ez különösen érdekes például a Google vagy Airbnb tőkealapú stratégiájához képest.

Feszegeti a videó azt a dilemmát is, hogy vajon az Amazon elért piaci dominanciája mennyire fenntartható, illetve hogyan változott meg a cég fókusza Andy Jassy vezérigazgatói kinevezésével. Érdekes kérdéseket vet fel arról is, hogy a vásárlók mennyire érzékelik ma még előnyösnek az Amazon szolgáltatásait, illetve milyen kockázatok leselkednek a cég hosszú távú sikereire.