Az előadás egy erős személyes történettel indul: egy fiatalt pánikroham közben egy tanár és mentor támogatása segít átlendíteni a mélyponton. Ez a fordulópont szimbolikusan is megjeleníti, mennyire nehéz lelki kihívásokkal küzd ma a Z generáció.
Felmerül a kérdés, mi az oka annak, hogy ebben a nemzedékben rendkívül magas a mentális zavarok aránya, miért nő a szenvedélybetegség és az önsorsrontó magatartás. A beszélő több fő tényezőt azonosít: az állandó összehasonlítás, az önbizalomhiány, az érzelmek felismerésének és kifejezésének nehézsége, valamint az instant gratifikációhoz való menekülés.
A közösségi média és a digitális világ adta folyamatos elérhetőség révén a Z generáció tagjai nap mint nap az egész világgal vetik össze magukat. Ez egy hamis, elérhetetlen mércét állít, amely folyamatos elégedetlenséget és önbizalomvesztést okoz.
Gyakori, hogy a fiatalok instant élményeken – mint a közösségi média görgetése vagy sorozatnézés – keresztül próbálják elnyomni negatív érzéseiket, miközben ezekkel nem tanulnak meg hatékonyan szembenézni vagy kommunikálni róluk. Új szleng kifejezések is kialakultak ezekre a jelenségekre, mint például a „doomscrolling” vagy „bed rotting”.
Kiemelt probléma az is, hogy ma a családi egységek szerkezete és a szülői jelenlét is jelentősen átalakult, aminek következtében egyre kevesebb az őszinte, támogató párbeszéd és közösségi élmény. A közösség felelőssége, hogy segítse a fiatalokat az egészséges önismeret, kommunikáció és megküzdési stratégiák elsajátításában.