Az idei Tour de France egyik legnagyobb meglepetését szolgáltatja a Team Visma Lease a Bike csapat új kerékpárja, a frissen bemutatott Cervélo R5. A mérlegen a bicikli súlya közelíti a hírhedten alacsony, 6,8 kilogrammos UCI-határt úgy, hogy minden szükséges tartozék – kulacstartó, pedál, komputer – rajta marad.
A kerékpár minden részletén érzékelhető a súlycsökkentésre és aerodinamikára törekvés: módosított vázcsövek, speciális érzékkel tervezett üléscsövek és egy vadonatúj, ultrakönnyű, egy darabból készült kormány-kormányszár kombó mind a végső grammok lefaragását célozzák. Még a fékek rögzítését is újragondolták, és a titán csavarok, valamint a karbon csatlakozások is segítenek a súlyfaragásban.
A bemutatott kerékpárt Matteo Jorgenson használja, akinek felszerelése között megtalálhatóak a legújabb, ultrakönnyű alkatrészek: Reserve 42/49 kerékszett, Vittoria Corsa Pro 29C gumik, SRAM Red AXS váltórendszer, valamint Wahoo Speedplay Aero pedálok. A konfiguráció érdekessége, hogy nem kizárólag a hegyi menetekre optimalizált szuperkönnyű kerekek szerepelnek rajta, hanem inkább egy jól használható, mindenes szett.
Sok a kérdés az új geometriával, a törpe kormány-hosszú stucni kombóval, valamint a rövid hajtókarral kapcsolatban, ami a profi mezőnyben is egyre gyakoribb. A kerékpár egyedi részletei és a UCI szabályok elvárásai közötti kompromisszumok is izgalmas témák, amelyek a profi biciklisport fejlődő trendjeit mutatják be.