A Meta, korábban Facebook néven ismert technológiai óriás, jelentős jogi ütközetben vett részt az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottságával (FTC). Az ügy középpontjában két korábbi nagy felvásárlás állt: az Instagram 2012-es és a WhatsApp 2014-es megszerzése. A vád szerint ezekkel a lépésekkel a cég kiiktatta versenytársait, ezzel gátolva a piaci versenyt.
Az FTC legfőbb érve az volt, hogy a Meta ilyen módon monopóliumot alakított ki a személyes közösségi hálózatok piacán. Ugyanakkor a Meta szerint a felhasználók figyelméért egyre több új szereplő is versenybe szállt, például a YouTube és a TikTok is említést kapott, jelezve a piaci viszonyok jelentős változását az elmúlt években.
Bírósági megítélés szempontjából is érdekes kérdés, hogy a digitális piacok meddig különülnek el egymástól, illetve hogyan változnak a szegmensek közötti határok. Szóba kerül, hogy a szabályozás és a piaci verseny környezete az elmúlt néhány év alatt átalakult, amely új megvilágításba helyezi a hasonló ügyeket.
További piaci óriások, mint a Google, az Apple és az Amazon is célkeresztbe kerültek antitröszt pereik miatt, sőt a bíróság néhány Google elleni keresetet már helybenhagyott. Maga a Meta tulajdonosa, Mark Zuckerberg szintén stratégiaváltásokat hajtott végre, miközben személyes és üzleti kapcsolatain is dolgozott a politikai háttérben.







