A Jaguar X-Type kombi bemutatása során egyedi történelmi és piaci környezetet ismerhetünk meg, amely körülveszi ezt az autót. Míg a brit prémium márka főként luxuslimuzinjaival szerzett hírnevet, az X-Type a BMW 3-as sorozat, a Mercedes-Benz C-osztály és az Audi A4 kihívójaként lépett piacra, jelentős kockázattal.
A Ford tulajdonában lévő Jaguar az ezredfordulón radikális döntést hozott: belépett a sportos, kisebb, elérhetőbb prémium autók szegmensébe – részben egy megosztott, elsőkerék-hajtású Ford platformra támaszkodva. Ez a lépés számos vitát váltott ki, sokan ugyanis egyszerűen „elmaszkolt” Ford Mondeóként tekintettek az X-Type-ra.
Érdekes kérdés vetődik fel: vajon mennyire lehet egy erős luxusmárka karakterét átültetni egy olcsóbb, tömeges modellek által ihletett termékbe? Hogyan formálta az X-Type arculatát és fogadtatását a konzervatív dizájn, a hagyományos belső tér, illetve az a tény, hogy a versenytársaknál kevésbé sportos vezetési élményt kínált?
A részletes bemutató során olyan különös megoldásokat ismerhetünk meg, mint a leopárdmintás kézikönyvtok, a J-görbét formázó automata váltó vagy a többféleképp nyitható csomagtérajtó. További kérdésként merülhet fel, hogy a Jaguar időben felismerte-e a SUV-okban rejlő lehetőséget, illetve hogy egy, a piaci trendekhez jobban illeszkedő modellt tudott volna-e sikeresebben bevezetni ebben az időszakban.