A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 26 perc

A ChatGPT hatása az írásra és tanulásra: mi változik a gondolkodásunkban?

Egy új MIT-kutatás vizsgálja, hogyan változtatja meg a ChatGPT és más nagy nyelvi modellek használata az esszéírás, tanulás és emlékezés folyamatait, valamint milyen kognitív következményeket hordoz mindez.

A MIT által publikált új kutatás rávilágít arra, hogyan befolyásolja a generatív AI, különösen a ChatGPT, a gondolkodásunkat és a tanulásunk minőségét. A videó egyik fontos kérdése: hogyan változik meg az írási készségünk és az önálló gondolkodás, ha esszéírás során különböző információforrásokat — például saját agyunkat, hagyományos keresőt (mint a Google) vagy nagy nyelvi modelleket — használunk?

Érdekes megfigyelések derülnek ki a kognitív terhelésről, a hosszú távú memóriáról és a feladat tulajdonosi érzéséről (vagyis arról, mennyire érezzük sajátunknak a létrehozott tartalmat), amikor az LLM-eket alkalmazzuk. A videó azt is felveti: valóban elmélyültebb munkát végzünk-e, ha teljesen magunk dolgozunk fel egy témát, vagy a mesterséges intelligencia által támogatott munkafolyamat más típusú gondolkodást alakít-e ki bennünk?

Néhány meglepő statisztikai adat kerül elő, melyek szerint az LLM-et használók lényegesen kevésbé emlékeznek arra, amit írtak, és jellemzően kevésbé érzik sajátjuknak a szöveget. A téma a kreativitás, az egyediség, valamint a kialakuló „echo chamber” jelenség, továbbá a társas tanulás és kritikus gondolkodás jelentősége is.

A hagyományos keresőhasználat és az önálló munka összehasonlítása során az is kiderül, milyen mértékben zajlik le külső forrásokra támaszkodó, felületes információfeldolgozás, illetve milyen mértékben marad meg az aktív, elmélyült gondolkodás. A videó felvezeti, hogy az AI által támogatott tanulás miképpen alakíthatja a jövőben gondolkodásunkat és tanulási szokásainkat, valamint hogy mik a veszélyei és lehetőségei a technológiának az oktatásban és a mindennapi életünkben.